Transkribera intervjuer

Det håller jag på med på jobbet just nu. Det går oerhört sakta. Jag är för noggrann som vanligt och skriver ner för mycket av det mannen pratar om. Jag har en sån där fottramp - ungefär en sån man har på en symaskin - som jag håller nedtryckt med hjälp av min högerfot när jag vill lyssna och som jag sedan släpper när jag vill pausa. Det fiffiga är alltså att jag kan sitta beredd med fingrarna vid tangentbordet hela tiden, istället för att behöva använda fingrarna för att trycka på paus. Ni hajjar tror jag? I morgon måste jag arbeta snabbare med denna intervju, för snart är det dax för den andra och sedan kommer den tredje en kort tid efter osv. Jag ska göra minst fem djupintervjuer á två timmar styck.

Denne intervjupersons favorituttryck är:
- Det är svårt att säga och
- Det ska vara stabilt över tid.

Mina favorituttryck är att låta lite fånig och medhållande och hmmm:a och skratta och säga "precis" i tid och otid. Fy sjutton vilken tur att man inte hör sig själv i huvudet så som det låter på ett band. Jag kan också konstatera att jag har en ganska djup och mörk röst för att vara kvinna (men det visst jag ju redan innan), samt att man kan ställa en bandspelare väldigt långt ifrån mig och jag kommer ändå höras klockrent på bandet.


Kommentarer
Postat av: Béatrice Karjalainen

Ha ha skulle du höras, det kan jag väl aldrig tro ;-)

2009-01-14 @ 13:25:55
URL: http://beastankar.blogspot.com
Postat av: Kicki

Bea: Nääää, det skulle vara oerhört överraskande ;)!

2009-01-14 @ 20:19:59
URL: http://litesomjag.blogg.se/
Postat av: åsa

hej!



Jag har en liten fråga, (hittade detta inlägget efter lite googlande) Har blivit erbjuden att transkribera tre intervjuer på dansk/svenska och för mig som aldrig ens har hört talas om detta fenomenet kan verkligen inte greppa vad det är jag ska göra. Kan du förklara och kanske ge ett exempel.



kan tillägga att jag är studerande och får ca 150kr/h för att göra detta så det finns nästan inget alvernativ än att säga ja..

2010-10-06 @ 11:11:19
URL: http://forweirodsonly.blogg.se/
Postat av: Kicki

Att transkribera intervjuer innebär att du sitter och lyssnar på inspleningar av intervjuer och skriver ner vad personerna säger. Oftast ordagrant, men alla hmmm:anden osv inkluderade. Det bästa är att ha en fotpedal så att man slipper ta bort händerna från tangentbordet när man ska stoppa bandspelaren. Det är ganska tröttande, men tre intervjuer låter inte så mycket :).

2010-10-07 @ 10:15:51
URL: http://litesomjag.blogg.se/
Postat av: Madde

Hej!

Googlade lite och fick upp detta inlägg.. Jag har precis påbörjat min första intervju jag får betalt för, och SATAN vad lång tid det tar! Det skulle ju aldrig gå att jobba med detta på heltid.. Då skulle man ju få jobba 25 h/dygn och ändå inte klara att betala hyra :p

2011-05-30 @ 12:19:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0