Min IBS-behandling

Jag fick en kommentar här på bloggen igår, där JB frågade vad det är för behandling för IBS jag går. Egentligen hade jag bestämt mig för att hålla denna behandling utanför bloggen, men samtidigt så vill jag ju hjälpa dig JB och andra som lider av denna jobbiga åkomma. Om du vill får du gärna lämna en hotmailadress eller liknande i en kommentar till detta inlägg, så kan jag svara lite utförligare i ett mail. Det jag kan nämna är att det är en internetbaserad KBT-behandling (kognitiv beteendeterapi), och att jag ingår i en pionjärstudie (den första i världen) kring denna. All behandling sker via nätet. Jag tror att den kan ha väldig effekt för vissa typer av IBS (det finns ju många olika). Om du vill läsa mer om mitt hemska insjuknande i IBS så kan du läsa från slutet av december 2007 till runt mars 2008 :). Men det förstår jag om du inte vill, för det är ingen rolig läsning... Min problematik  var främst vansinnig smärta, som jag nu är bättre ifrån men som ingen vet om eller när jag kan få återfall i. Jag upplevde verkligen helvetet på jorden första halvåret av 2008 (jag har upplevt andra helveten också - men något värre fysiskt helvete har jag inte varit med om). Nu vet jag ju inget om din form av IBS, men jag tror att väldigt många med IBS kan få stor hjälp av en sån här KBT-behandling.

Hoppas att detta ändå svarar lite på din fråga och jag önskar dig stort lycka till i att bli bättre!


Kommentarer
Postat av: ida

hej. råkade av en slump hamna på din blogg. eller slumpen bestod snarare i att jag försöker hitta hjälp och surfar runt på alla tänkbara sidor jag får upp. din blogg resulterade i så mkt känslor! att det kan vara så skönt, och viktigt inser jag nu, att veta att man inte är ensam. jag är mitt i min ibs-peak just nu och känner mig allt som oftast helt förtvivlad och uppgiven. är det tänkt att jag ska leva resten av mitt liv så här? och hur hanterar jag isf det? hur gör man för att inte tappa hoppet/gnistan/kraften? retoriska frågor och inget jag förväntar mig att du ska svara på men kanske kan du svara på detta: har du hittat något som hjälper? vet du nåt ställe/doktor man kan vända sig till som är bra? om du har något tips om än så litet som skulle kunna hjälpa mig är jag dig evigt tacksam. hoppas att du mår bra nu och att det håller i sig! mvh ida

2009-02-25 @ 15:41:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0