Vilken förebild!

Meryl Streep alltså! Jag är lyrisk efter att ha sett Mamma Mia på bio igår! Vilka underbara kvinnoporträtt. Frigjorda, feministiska! Tänk att kvinnor i 60-årsåldern (nåja åtminstone Meryl ska väl ses som 50 i filmen, men jag menar deras egentliga ålder) får porträtteras som högljudda, sexuella varelser med ett liv! Världen måste ha tagit några steg framåt, eller så är det bara Benny och Björn som gjort det. Just nu kan jag inte hitta något negativt med filmen, eller jag vill inte heller hitta något. Tänker inte läsa en massa recensioner där de försöker plocka fram det negativa heller. Det här var en fullt ut livsbejakande och energirik upplevelse. Jag måste se den minst tre gånger till. Kändes som om jag och Malin var de sista personerna i Sverige som skulle se Mamma Mia, men biosalongen var knökfull... Vi skrattade och sjöng med och så grät jag en skvätt också. ABBAS musik är så intimt förknippad med mina föräldrar. Speciellt min mamma. Jag kände hennes närvaro igår. Hon hade älskat den här filmen. Och ni som inte har sett den - spring iväg med er - Schaaaas!

Och vet ni - jag känner igen mig i den roll Meryl Streep spelar. Hur hon är och beter sig. Ibland känner jag mig nämligen så annorlunda och högljudd och extrovert. Men sån är jag och det tänker jag fortsätta med. Och det finns flera där ute, det vet jag ju :).








Kommentarer
Postat av: Tina

Jag tyckte också jättemycket om filmen. Var tveksam till att gå och se den först. Så härligt när man kan ha fel.

2008-09-29 @ 15:30:13
Postat av: Kicki

Tina: Underbar film!

2008-10-06 @ 10:53:30
URL: http://litesomjag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0