Tvåmånaders"jubileum"

för min sjukdom... För exakt två månader sedan kom den till mig - smärtan i magen - helvetet på jorden. Och idag har jag träffat en läkare som har försökt förklara för mig vad jag lider av. Inget kan baseras på hårda "fakta", utan det blir liksom uteslutningsmetoden. Alla undersökningar jag gått igenom, och ändå så blir diagnosen bara IBS (Irritable Bowel Syndrome). Slaskdiagnosen... En diagnos jag redan har... Ganska typiskt. Ganska banalt. Men dock. Man kan må helvetes dåligt av den.

Jag känner mig fortfarande osäker på diagnosen ska jag säga, men vad ska jag göra? Det är väl bara att försöka tro på det här. Skulle kunna skriva en avhandling om detta möte med läkaren, men jag hinner inte det, för jag ska se en inspelning av Greys Anatomy från förra veckan. Behöver drömma mig bort ett tag.

Läkaren sa att jag har ovanligt svåra IBS-symptom och hon sa också att hon själv skulle varit knäckt om hon haft det som jag har haft det i två månader. Men hon sa också att i "magproblemssammanhang" så är inte två månader så mycket. Det tar tid att bli bättre. Och hon tror att jag kommer bli bättre. Nu gäller det bara att jag ska börja tro på det - jag som lever med den här skiten!

Troligtvis är det gallgångarna som krampar. Gallgångsbesvär ingår i den bredare diagnosen IBS. Jag håller på att läsa på i två broschyrer jag fått med mig. De är mycket bra - dessa broschyrer. Gallgångsbesvär ger bland annat smärta i ryggen, högt upp till höger, precis som jag har. Men inget syns på prover och i stort sett inget kan göras för att bli av med kramperna. Jag har en kramplösande medicin, men den hjälper inte så mycket. Men ryggbesvären kan jag leva med - bara inte den fruktansvärda smärtan i maggropen kommer tillbaka med full kraft. Det är tortyr.

Nä - mitt inlägg blir inte alls strukturerat. Hoppas ni kan hänga med någorlunda.

Jag avslutar i varje fall med - dagens positiva:

Både Magnus (som var med hos läkaren) och läkaren själv ser en förbättring hos mig och båda två tror att jag bara kommer bli bättre och bättre. Hoppas de får rätt.

Kommentarer
Postat av: Christoffer

klart du kommer att bli bättre och bättre! det fixar sig. men jag kan tänka mig att det måste vara fruktansvärt jobbigt. kämpa på, lyssna mycket på bra musik och läs god litteratur. allt kommer bli som "vanligt" igen, håll ut!

2008-02-27 @ 17:52:26
Postat av: Yllis

Klart som korvspad att Magnus och läkaren har rätt!!! Du verkar vara så stark och livsglad att jag inte tvekar en sekund på att du klarar det här och snart går mot ljusre tider. KRAM

2008-02-27 @ 21:26:23
URL: http://www.barajaget.blogg.se
Postat av: Kicki

Christoffer: Jag sak försöka hålla ut, och god musik lyssnar jag alltid på :).

Yllis: Tack! Ja någonstans finns ju alltid livsglädjen, men ibland är den svår att hitta. Kram

2008-02-29 @ 10:06:18
URL: http://litesomjag.blogg.se
Postat av: Béatrice Karjalainen

Oj så jobbigt att få en slaskdiagnos inga konkreta "nu gör vi så här så du slipper eländet". Men det är skönt att få höra om att de i alla fall har hoppet om att du kommer bli bättre så småningom.

Hoppas ditt tillfrisknande går fort.

2008-03-02 @ 17:42:45
URL: http://beastankar.blogspot.com
Postat av: kakan

Jag tycker det verkar rätt konkret ändå och broschyrfakta verkar ju stämma med dina symptom. Kanske det finns andra kramplösande att ta? Så att du mår bättre medan den där skiten arbetar sig bort från din mage.(se till att få originalmediciner - plagiaten tror jag inte ett dyft på! Ho ho helt lurad av medicinindustrin är jag).

Ses vi den trettonde? Har du kollat in sidan tjuvlyssnat.se? (Apropå T-banechaffis)

Karin

2008-03-03 @ 12:13:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0