Måndagen den 22 december 2008

Varning för vardagsbeskrivningar!


6.00 - Går upp. Motvilligt.  Barnen ska till fritids och dagis, Magnus ska till jobbet och jag ska a) till mina föräldrars grav tre mil bort och tända ljus b) handla all julmat c) till Systemet d) kolla på en varm jacka.

7.40 - Barnen och jag själv är placerade i Saab 9000 årgång 1995. Den ska in på bilmecken 9 januari för vi hör ett ljud vid högra framhjulet... Den har bara gått ca 12 000 mil, så vi kör den ett tag till innan vi byter bil.

8.00 - Båda barnen avlämnade och jag kör kosan mot Jakobsberg. Min barndomsort. Där bodde jag tills jag blev 21 år. Känns alltid lika konstigt att åka tillbaka - allt är så bekant men ändå så främmande. Vissa gator ger mig bara tomhet. Andra ger mig ljuva minnen. Men jag skulle aldrig flytta tillbaka. Det är verkligen det förgångna.

8.45 - Framme vid kyrkogården. Denna kyrkogård är väldigt speciell. Uppdelad i mindre områden och inte bara en platt yta. I en skogsdunge eller glänta, är mina föräldrar begravda. Det är bara jag där. En del lyktor lyser. Det är en speciell stämning, och jag känner att jag kan vara som jag vill idag. Jag gråter när jag pysslar vid graven och pratar med mamma och pappa. Många gånger känns det bara konstigt att prata för sig själv, men inte dag. Fyra olika ljus står nu och brinner på graven och åtminstone ett av dem ska brinna i 72 timmar. Saknad!

9.45 - Framme vid ICA BEA i Enskede. Tar tio djupa andetag innan jag ger mig in i det hysteriska mathandladet. Mår illa redan innan jag kommer till brödet. Känner inte alls för julmat. Börjar tänka på vad trevligt det skulle vara att sitta på en taverna i ett varmt land istället för att fixa med en massa som vi ändå inte kommer äta upp. Hittar inte gravlaxsåsen och får hjälp av en trevlig kille.

11.15 - Hemma i lägenheten och ska utföra Mission Impossible - dvs få in maten i vårt minimala kylskåp. Först får jag rensa ut ca tio burkar med olika saker i (en del av dessa har heeelt fel datum på sig). Jag jobbar oerhört systematiskt för annars vet jag att jag kommer får ett hysteriskt anfall. Det tar sin tid men till slut har jag fått in alla varor.

12.00 - Får i mig lite lunch.

13.30 - Systembolaget - inte så mycket folk. Står och tänker på hur udda vi är i Sverige med vårt Systembolag - men jag tror nog jag vill behålla det i alla fall.

14.30 - Köper en svart lite figursydd täckjacka på Stadium. Hoppas den värmer.

14.45 - Tröstar tre flickor i elvaårsåldern som blivit utskällda för att stått och pratat i ingången till en butik. Butiksägaren anklagade dem för att vara potentiella snattare och en av flickorna var helt förkrossad. Jag hade lust att gå in och säga ett och annat till butiksföreståndaren. Dessa tre flickor hade några platspåsar i handen och var ute och handlade julklappar med tomteluvor på huvudena. Oj vad det kändes i hjärtat!

15.30 - Hämtar Måns på fritids. Säger att vi ska fika och äta pepparkakor när vi kommer hem.

15.45 - Hämtar Emil som är ledsen för att han just råkat tappa en pärlhalsband han höll på med. Krokodiltårar.

16.00 - Hemma! På med kaffe och fram med pepparkakor och saffransbullar. Tänd ljus och fånga stunden!

17.00 - Jag blir galen för att jag inte hittar Sinatras julskiva. Jag kan inte ha jul om jag inte får höra Sinatra.

17.30 - Vi äter köttfärssås.

18.30 - Magnus hittar Sinatras julskiva.

19.30 - Jag upptäcker att en supermascaran jag köpt inte finns med hem i kassen och blir arg på mig själv. Var kan jag ha tappat den? Hatar sånt, även om det är ett i-landsproblem. Den var ganska dyr.

20.45 - NU. Ernst är smågalen på tv och har fixat en julfest.


Kommentarer
Postat av: Malin

1. kul vardagsbeskrivning. Även om allting förstås inte var så "kul". Men jag gillade läsningen!

2. Såå jäkla jobbigt med den hysteriska julmatshandel. Jag vände faktiskt vid Citygross i Kungens kurva i lördags, för jag pallade inte att gå in när jag såg kaoset på parkeringsplatsen.

3. Stackars 11-åriga tjejer. Sånt gör ont i hjärtat, för dom var ju glada och ute å julhandlade, å så beter sig en vuxen så! Skittrist.

4. Förjävligt med mascaran. Hatar att tappa bort saker, vad det än är!

5. Kul att du gillar mina skivor! Det är jättekul att göra, speciellt till någon som jag vet uppskattar dom. Du ska absolut inte tänkta att du måste återgälda det(som du skrev på facebook)för det gör du bara genom att uppskatta dom å vara den du är :) Tänk om ingen uppskattade mina skivor, då skulle ju min hobby vara helt meningslös ;)



kram

/Malin

2008-12-22 @ 22:48:41
Postat av: Milla

Kan inte förstå hur det måste kännas att ha förlorat båda sina föräldrar. Det är ofattbart att människor försvinner, att dom bara är borta. Kram på dig! Önskar dig och din familj en riktigt GOD JUL och önskar ett GOTT NYTT ÅR! Kramar från Milla

2008-12-22 @ 23:42:28
URL: http://memillakilla.blogspot.com
Postat av: Kicki

Malin och Milla: Ni är så goa som kommenterar mina vardagsbeskrivningar :). Kram!

2008-12-27 @ 20:41:42
URL: http://litesomjag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0