Recension av U2-festen 071110 på Vickan

Jag tänkte lägga upp denna recension som en jämförelse med den Depeche Mode-fest som jag och Tina var på för några veckor sedan.


Likheter:


- Vid ankomst till festerna så undrar vi var alla riktiga fans är (förutom oss själva då). Vi kände ju inte igen någon.


- Vi fick oss några riktigt härliga låtar till livs.


- Vi hade jättekul!

Skillnader:


- Depeche Mode fans verkar generellt sett vara snyggare än U2-fans (måste dock utföras en empirisk undersökning med hög kvalitet för att avgöra detta på ett riktigt vetenskapligt sätt).


- Depeche-kvällen var mycket roligare upplagd med en hel rad kända och okända gästartister och en hel dM-kör!!! U2-kvällen bestod av ett tribute-band som heter W2 och mellan deras båda "set" så kördes det inte enbart U2 i högtalarna utan det blandades rätt friskt - inte bra. Är det U2-fest så är det. På dM-festen så spelades nästan hela Construction time again-skivan redan innan bandet gick på och man kom i riktigt bra stämning. När vi kom in på Vickan igår så var det en rätt så värdelös trubadur som spelade Sinatra (inget ont om Sinatra dock - men det var ingen Sinatra-fest).


- Det var betydligt bättre ljud under dM-spelningen än under U2-spelningen.


- Flera av U2-låtarna W2 spelade är av den kalibern att jag får gåshud och tårar i ögonen på en gång. De är själsligt så starkt för mig och inget annat band kan så lätt frambringa sådana känslor hos mig. dM har några låtar där detta också händer, men de är mer lätträknade. Jag får andra känslor av dM:s musik helt enkelt.


- På U2-festen fick vi den äran att träffa en aff:ares (www.alltforforaldrar.se) 16-åriga dotter som klätt ut sig till Miss Macphisto med djälvshorn och fantastiska kläder och sminkning. Jag kommer lägga ut en bild på henne och hennes mamma om de går med på det. Någon som ansträngt sig på detta vis fanns inte på dM-festen.


- På dM-festen dök ju Martin upp, och det gjorde han inte på U2-diton - ett klart minus.


- Det var mer humor i dM-spelningen än i U2-spelningen.


- Jag kände mig roligare klädd på U2-festen än på dM-festen med min gamla t-shirt från typ 1985.


- Jag och Tina blev bjudna på en Blåbärsmojito (?) på baren Thank God it's Friday där vi var innan U2-festen. Vi vet inte anledningen - bartendern sa bara att vi fick den (tror att de gjort en felaktig drink till någon kund). Ingen bjöd oss på något på dM-festen...


- Mosebacke är en trevligare lokal än Vickan där U2-festen hölls.


- Tina sov över hos oss till i natt - mycket trevligt. PÅ dM-festen var det vardag dagen efter - inte lika kul.

Slutsats:


dM-festen vinner - men det är bara med några hundradelar för känslan när vi fick höra U2:s Bad och Gloria framfört på ett mycket bra sett var fantastisk!


Här kommer tre foton - kanske kommer ett till en annan dag om jag får tillåtelse.


Imorgon bär det av till Göteborg på tjänsteresa - åter tisdag kväll.


See ya ;)!







Kommentarer
Postat av: martink

Men vaffan det där skulle jag velat gå på fast det var ju barnvecka kom jag på nu, arghh! Hojta till nästa gång. Tjing!

Postat av: Kicki

martink: Ja jag ska hojta till nästa gång! Men som sagt dM-festen var nog strået vassare :).

2007-11-15 @ 15:24:57
URL: http://litesomjag.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0