Kultdagen

Idag är det kultdagen! För exakt 23 år sedan (1984-11-16) gick jag, Tina och Annica på vår första stora konsert - Depeche Mode i Eriksdalshallen. Vilket ös det var! Vi hade naturligtvis läppstift i håret som sig bör (ja man tog till diverse billiga metoder för att se cool ut på den tiden :)). Dessutom hade Tina på sig kängor med snörning... Dessa kängor skulle knytas om alternativt "rättas till" var tredje sekund så att rosetten skulle ligga på ett för Tina perfekt sätt. Och eftersom ni antagligen förstår att rosetter rör på sig när man själv rör på sig så var Tina tvungen att rätta till och/eller knyta om kängorna ofta. Jag och Annica är vittnen till detta. Undrar egentligen hur mycket Tina såg av konserten? Men hon hävdar i varje fall att den var mycket bra. Och det var den - helt jävla superdupermagnifikt-bra!

Och här kommer våra smeknamn på Depeche Mode-medlemmarna:

Dave Gahan = Åsnan (Därför att han har åsne-drag, av den positiva sorten *skratt*. Sedan fanns det en kopia av Dave som gick på synthdiscot Rip Off och som därmed fick smeknamnet "Rip-Åsnan")

Andy Fletcher = Prinsen (fråga mig egentligen inte varför - Annica döpte honom till det - antagligen för att han var hennes prins)

Martin Gore = har glömt bort - please help me!!!! (Var det något med bebis????)

Alan Wilder = har också glömt bort - skandal - jag får skylla på min ruggiga förkylning - Annica och Tina - hjälp mig!!!!

Och så konsertaffischen förstås - en sådan finns i min ägo - ska bara rota fram den...

image199

Källa: http://www.sweconpos.com

KULT PÅ ER ALLIHOPA!

Kommentarer
Postat av: Annica

Prinsen hette prinsen för att han var lång och rödhårig som alla riktiga sagoprinsar är. Eller iallafall var det det 1984. Ingen av mina nuvarande prinsar (3 stycken) är ju rödhårig. Och glöm ej
så som Gahan hade en koipa i Rip-åsnan fanns ju också en prinsen/Fletcherkopia i Kallhäll icke att förglömma. Men Kallhäll kunde ju inte ens på 80-talet mäta sig med Birger Jarlsgatan, även om Kallhäll skulle kunna klassas som något mer naturromantiskt.

Jo, Gore hette något med Bebis men sen minns jag inte heller mer. Vi får ha en dagboksläsningskväll någon gång för att komma fram till sanningen.

Tina minns nog vad vi kallad Wilder. Själv uppfattade jag honom som tämligen lam, visserligen stilig men det räcker ju inte alltid hela vägen till ett tonårsflickehjärta.

Trevlig helg!

2007-11-16 @ 21:36:21
Postat av: Kicki

Annica: Ha ha ha - underbart svar! Så du minns inte heller vad vi kallade Gore och Wilder... Hoppas Tina vet - annars blir det dagbokskväll. Eller snarare så MÅSTE vi ha en dagboks- och brevkväll. Gud så vansinnigt kul det skulle vara! Kram!!!!

2007-11-16 @ 22:18:12
URL: http://litesomjag.blogg.se
Postat av: kakan

Hej - jag vet att det blir som att svära i kyrkan men jag tror att det var den här konserten jag var på, spelade de där också 85? I alla fall det måste sägas att jag var ung och grön och hade också knytkängor på den konsert jag var på... MEN jag åkte dit med tjejer som inte var lika gröna... de hade nämligen varit groupies åt hela gänget på föregående konsert och hade helt klart för sig att så skulle det bli även denna gång... de var så STORA, MOGNA och SYYYYYNDIGA! de hade minsann inte svarta kläder, knytkängor och luggar... nä nä... det var klackar, glansiga blusar, axelvaddar, stora baconfrillor och rosa kinder... jag fattade ingenting...gillade inte D M syntartjejer???? Självklart ville de inte dra med sig småglinen så de förvann så fort vi nådde hallen. Minns också att kön ringlade lång och att någon ropade "hårdrockarna kommer" så att hela kön skingrades...hahahaha!

2007-11-16 @ 23:27:24
Postat av: Kicki

kakan: Näääää du - 1985 var de ingen dM-konsert i Stockholm. Men 1986 var det en, på Johanneshovs isstadion. Jag har varit på alla dM-konserter i Stockholm sedan 1984 :). Häftiga tjejer - not.... Men det förvånar mig inte om de gick hem hos dM på den tiden :). Och visst var det kul med hårdrockar - synth-konflikten, för på något sätt var den ändå "hjärtlig"!

2007-11-17 @ 14:11:04
URL: http://litesomjag.blogg.se
Postat av: Kakan

Alltså jag var ju på eriksdalshallen... så då var det väl 84... kom på att brudarna nog träffat DM i London året före... så var det... jag tänkte nämligen att det var så att de hade träffats på en konsert här året innan... Hmmm fina minnen!

2007-11-17 @ 14:53:34
Postat av: Tina

Den 16 nov blev inte officiell kultdag förrän 1985 då jag, du och A såg två magnifika gratiskonserter på Kulturhuset. Vi får aldrig glömma Tomas di Leva och Chris 99. Tur att det finns kardborrband när man går på konserter nu för tiden. / Tina

2007-11-19 @ 21:10:58
Postat av: Tina

Vi kallade nog helt enkelt Wilder för Snyggingen, tråkig som få.

2007-11-19 @ 21:23:36
Postat av: Kicki

Tina: Besserwisser där :). Men så var det nog. och jag kommer aldrig att glömma DiLeva med locken eller Chriss 99 (jag har kvar brevet jag skrev till Chriss 99 i nian :)). Ja gud vad tråkigt med snyggingen... Han hade ju inte så mkt utstrålning, men han gav ett helvetes sound och tyngd till dM! Älskar Alan!

2007-11-20 @ 15:30:23
URL: http://litesomjag.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0