Tant Harriets pepparkakor

Vem tant Harriet var har jag ingen aning om, men en sak är säker, och det är att det inte finns några godare pepparkakor än hennes. Här kommer receptet:

300 gram margarin
5 dl socker
1 dl sirap
2 dl kallt vatten
1 msk ingefära (mald)
1 msk kanel (mald)
1 msk nejlikor (malda)
2 tsk kardemumma (mald)
1 msk bikarbonat
ca 14-15 dl vetemjöl

Rör ihop margarinet, sockret och sirap till en smidig deg/smet. Häll sedan i resten av ingredienserna. Arbeta ihop degen så den blir jämn och fin. Degen ska inte vara för smetig, men heller inte för torr. Låt degen stå i kylskåp över natten. Grädda pepparkakorna i 200-225 grader ungefär i mitten av ugnen (inte för högt upp  hellre lite lägre än helt i mitten). Ca 4-5 minuter per plåt behövs.

Jag gör degen i en matberedare. Har gjort den för hand en gång och det gör jag inte om :).

NJUT!



Lånad bild. Så här jämna blir inte våra pepparkakor, men det tycker jag inte hembakade pepparkakor ska bli heller :).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0