Dödssynderna och jag

Jag har snott en lista från Polly som jag tyckte var väldigt rolig. Sju fakta om mig kommer härmed - presenterade i dödssyndsformat!

Högmod - Högmod eller självuppskattning (motsatsen till ödmjukhet enligt Wikipedia) drabbar mig inte särskilt ofta, men det händer. Fast jag själv skulle nog kanske kalla det för en extrem nöjdhet med mig själv... Senaste gången jag drabbades av detta var nog efter jag hade hållt ett tal på en disputationsfest till en mycket god väninna (ca ett år sedan). De som var där på festen fullkomligt vred sig av skratt och jag fick oerhört många uppskattande ord till livs efteråt. Då växte jag flera centimeter och började till och med att fundera på den där skådespelarkarriären igen, eller varför inte en stand-up-comedy-karriär? Jag älskar ju att stå i rampljuset och få total uppmärksamhet - kanske är det är en form, av högmod i sig :)?

Girighet - Enligt Wikipedia är girighet följande: "Ett överdrivet begär att samla ägodelar förenat med överdriven sparsamhet, vinningslystnad och snikenhet". Jag blir full i skratt när jag läser detta! Den första delen av meningen stämmer ju på pricken. Jag samlar på mycket - speciellt skor och kläder och smycken. Men jag förenar det inte med en överdriven sparsamhet och snikenhet. Men något kanske det ligger i det ändå. Jag vill köpa mycket kläder, men samtidigt så vill jag ha mycket pengar kvar i plånboken. Och resultatet blir att jag har blivit världens bästa fyndletare! Gud så komiskt!

Vällust - Enligt Wikipedia är vällust sinnlig njutning, till exempel sexuell, men även annan. Enligt katolska kyrkans tradition betraktas ett liv i omättligt sökande efter vällust som en dödssynd. Motsatsen till vällust är kyskhet. Hmm - jag är en lustsökare av stora mått. Vill aldrig ha tråkigt, och får kämpa med mig själv för att acceptera tristess. Och jag skulle inte se mig själv som kysk precis...

Avund - Det är så kul att läsa Wikipedias defintioner av dessa begrepp, så jag lägger in en till här: "Avund är en känsla av olust över att inte vara delaktig av någon annans förmån." Ha ha - ja den känslan har väl drabbat mig då och då. Men faktiskt mer förr i tiden. Något jag är generellt avundsjuk på är folk som är bättre på att rensa ur saker de inte använder och som lyckas ha ett hem som både ser avskalat och mysigt ut (Lotta med familj har så och det avundas jag). Men någon gång är väl även jag/vi där.

Frosseri - Ja jag frossar gärna i shopping, speciellt när jag är i London eller i USA (har dock bara varit i USA två gånger).

Vrede - Jag kan bli asförbannad rent ut sagt. Jag exploderar. Men det klingar av ganska snabbt och sedan ber jag om ursäkt.

Lättja - Lathet, likgiltighet eller passivitet enligt Wikipedia. Jo, jag kan drabbas av detta, speciellt om det är något tråkigt jag ska göra och som tar lång tid. Ett exempel: Bära ut de vissna blommorna i lådorna på balkongen till något avfallsställe (tar visserligen inte så lång tid - men hur tråkigt är det inte?).

Sammantaget så är jag nog en syndare av stora mått - eller så är jag bara normal - som många andra människor. Den som är fri från synd kastar första stenen, eller hur är det nu det står i bibeln?

Antar ni utmaningen?


Kommentarer
Postat av: Polly

Hey you fellow sinner! :-)



Det där talet skulle jag vilja höra, jag bli så sjukt impad av folk som kan hålla (roliga) tal.



Och på girighet kan jag ju bara säga: hallå blocket! :D

2008-11-15 @ 13:44:39
URL: http://pollybloggar.blogspot.com/
Postat av: Världen enligt J.

Åkej då. Jag måste bra fundera lite grann över mina synder. De är många...

2008-11-15 @ 21:28:39
URL: http://varldenenligt-j.blogspot.com/
Postat av: Kicki

Polly: Jag nog är jag en liten syndare :). Tack för idén till denna roliga lista!



J: Ja fundera på ett tag du!

2008-11-15 @ 22:22:36
URL: http://litesomjag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0