Tänk vad mycket

man kan få reda på om sitt inre med hjälp av röntgenkameror. Igår pratade jag med min läkare och nu är det konstaterat att min magsäck får nån typ av spunk ett par timmar efter jag ätit och att den då börjar jobba för långsamt. Och antagligen är det på samma sätt längre ner i tarmen också. Inget att göra åt verkar det som men jag ska få testa en medicin som snabbar på rörelserna i magsäcken ifall jag blir markant sämre igen. Det negativa med den medicinen (Primperan) är att man kan bli trött. Dessutom är det ingen mirakelmedicin, så den kommer kanske bara hjälpa i ytterst begränsad omfattning. Ja ja - mer forskning kring IBS och dyspepsi tack!

Dagens positiva är dock:

Jag har kvalificerat mig för en internetbaserad KBT-behandling mot IBS (Kognitiv Beteende Terapi för Irritable Bowel Syndrome)! Det känns spännande. Det är en så kallad RCT-studie som en doktorand vid Karolinska sjukhuset i Huddinge ska utföra. RCT står för Randomized Control Trial för er som inte visste det ;). Detta betyder att jag kommer slumpas in i en grupp som antingen får stå på väntelista tills den första gruppen gått klart sin behandling eller så får jag starta redan i augusti. Det har visat sig att KBT för såna besvär jag har kan vara jättebra. Det får vi hoppas på!

Idag: Slappa och tvätta och plocka och pyssla.
I morgon: Gröna Lund
Torsdag: Hem till Anna (ska bli super att träffas!)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0