Ja vart ska man börja?

Med att berätta menar jag...

Tror mitt första inlägg får bli så här:

Amsterdams TOP 5 med tillägg:

1) Alla cyklister - i princip alla cyklar och resten håller på att bli överkörda/dödade av cyklisterna. Och hur coola ser de inte ut - cyklisterna. Bohemer som kostymnissar, det spelar ingen roll. Vanliga cyklar utan extraattiraljer och alla sitter upprätt när de cyklar (själv har jag en mountainbike men jag såg inte en enda en med en sådan cykel).

2) Alla second hand-butiker och marknader. Paradiset för Kicki! Nordenmarkts marknad på måndagen var inte att leka med. Jag skulle kunna förköpt mig, men nöjde mig med att få utnyttja min extraväska som jag hade nedstoppad i min ordinarie resväska... En jättefin figursydd rutig kappa - dubbelknäppt för runt 300 spänn (och då var det en av de dyrare saker jag köpte...) utgör ett av fynden från Nordenmarkts marknad (några kjolar och en 60-talstunika ett par andra).

3) Kanalerna och broarna - de finns överallt och jag bara log hela tiden. Hur kan en stad vara så mysig?

4) Alla mysiga pubar/caféer/barer/restauranger! Det går inte att välja, för alla är mysiga (men tillslut tar man bara en och blir inte missnöjd).

5) Amsterdaminvånarna - glada, tillmötesgående, hjälpsamma, humoristiska och kanske lite flirtiga.

Och så nummer 6....

Jag är inte drogromantiker och har själv aldrig ens tagit ett bloss (på en vanlig tobakscigg) - men jag är heller inte någon som vill förbjuda allt och jaga haschrökare med höga straffskalor osv. Överallt i Amsterdam och även i Utrecht så slår haschdoften emot en, och det får en att tänka till kring hur olika det kan vara världen över. Varför ses egentligen hasch som farligare än alkohol här i Sverige? Är det grundat på fakta? Varför vägrar vi att begränsa alkoholtillgängligeheten medan  vi jagar knarkare?

Nåväl jag är alldeles för trött för att ge mig in på en sån här diskussion nu, men min vistelse i Holland fick mig att tänka till på kring de här frågorna igen (kriminolog-generna fick sig en skjuts framåt igen).

Återkommer med mer inlägg om Holland. Ha en skön fredagskväll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0