Delredovisning 3 - New York

New York lördag 070512:

Efter Brooklyn Bridge åkte jag tunnelbana en bit, för nu började det kännas i benen att jag gått en del... Jag drar mig till utkanten av Lower East Side för att leta lite secondhand-affärer, men nästan alla jag markerat på kartan är "försvunna". Hade gärna gått på Myrorna (Frälsningsarméns secondhand) i New York - det hade varit kul att ta med sig hem - en av mina favoritaffärer här i Stockholm. Jag traskar ner Orchard Street som tydligen ska tillhöra Little Italy (det är svårt att hålla koll på när ett område går över i ett annat när man är nybörjare i New York). Och så helt plötsligt kommer jag ihåg brorsans tips - att jag måste gå Ludlow Street ("för det är här alla coola människor bodde på 70-talet"). Mysiga ställen att äta och dricka på överallt, men jag är ännu lite för stressad över allt jag vill se för att kunna slå mig ner igen. När Ludlow street mynnar ut vid East Houston Street så kommer jag till något roligt. Det är restaurangen Katz, där Sally fejkar en orgasm i När Harry mötte Sally-filmen (en av mina favoritfilmer). Brorsan rekommenderade varmt detta ställe, men jag tror i min enfald att jag ska komma tillbaka "senare" (vilket jag alltså inte hann).

Jag går upp Bowery i jakt på ännu en secondhand-affär, och nu hittar jag den! Det är Amarcord på 7th Street. Liten men rätt så välsorterad affär. Jag hittar en klänning som åker ner i en påse (efter att jag betalat den...). Tyvärr har jag ingen bild på den nu, men om jag hinner så ska jag lägga upp en snart. Den går i lila och blått :).

När jag svänger höger in på 8th street (som går över i St Marks Place) så stannar nästan hjärtat! Det är så mysigt att jag nästan får panik och vill skrika högt. Men jag behärskar mig... (ovanligt - jag vet men ibland kan även jag göra det). Helt plötsligt får jag syn på en urmysig restaurang med uteservering. Den heter Yaffa Café (eller läs här). Det komiska är att en kille på planet från Malmö (det som vände ni vet...) hade rekommenderat detta ställe som var öppet dygnet runt. Även New York är "litet" alltså. Jag slår mig ner vid ett bord i det härliga solskenet och får in ett fantastiskt kallt glas vitt vin och väntar sedan på mina crepes. Nu befinner jag mig i hjärtat av East Village, och jag har redan bestämt mig för att det är favoritstället i New York!

Nej - jag kan inte skriva mer nu - försöker lägga in lite bilder senare!

Fortsättning följer igen alltså :).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0