Leve ungdomen!

Igår var jag och Mange på konsert med Arctic Monkeys i Annexet, Globen. Det var en sann upplevelse av energi, glädje, svett och ungdom/ungdomsminnen.

Helt uuuuuuuuunnderbart med andra ord!

Jag som hade börjat tro att det var en ny trend att inte hoppa och skutta och skrika och klappa händerna på konserter. På Depeche Mode på Stadion förra sommaren så var det bara Helen, Bea och jag och några längst framme vid scenen som hoppade och skrek (eller i varje fall kändes det så emellanåt). 1984 i Eriksdalshallen med samma band så var det inte en jävel som stod still (eller i varje fall kändes det inte så). Men nu tror jag att jag har kommit på det! Det handlar om publikens medelålder :). Borde väl ha listat ut det tidigare, men jag vill liksom inte förlika mig med dem (eller den åldersgruppen) som står tyst och bistert och iakttar det band de älskar som just står på scenen och spelar. Jag vill delta i konserten med hull och hår och svettas och skrika och jubla. Och det gjorde jag igår - tillsammans med ca 3000 18-23-åringar (det fanns 40-åringar och rent av 50-60-åringar i publiken också, men de var lätträknade). Jag klappade händerna så att jag idag har en svullnad/blåmärke nedanför ena tummen (ja det är faktiskt sant). Och jag badade i svett.

Det roliga är att den energirika musiken till trots (skriver man så?) så var bandet oerhört stillastående på scenen. Kontrasten var nästan övertydlig. Fullt ös (inte en enda riktigt lugn låt) hela tiden, men rätt så minimalistiska rörelser på scenen om ni förstår vad jag menar. En himla häftig kontrast. Speciellt sångaren Alex Turner var stillsam. Han log nog inte mer än en gång heller, men såg inte arg eller sur ut, bara neutral liksom. Trummisen Matt Helders var den som hade mest energi, och jag tycker nog han var coolast av dem alla.

Okej, för er som tycker att jag är för positiv i min lilla recension, så kan jag meddela att Magnus också tyckte det var jättebra, men han tillhör mer den grupp (eller ålderskategori) som står stilla *ha ha* (han såg dock inte bister eller knepig ut på något sätt).

Vi tillbringade mer än hälften av konserten nere på parkett i det hoppande folkhavet, men sen gick vi upp på balkongen och det skulle vi nog ha gjort lite tidigare, för det var väldigt bra sikt därifrån.

Jag kanske uppdaterar detta inlägg imorgon om jag får tid. Det är mycket nu!

Nedan: Matt Helders in action

image139


Kommentarer
Postat av: Anna

Wow vad häftigt det låter! Jag kan nog tillhöra den lugna (gamla :D) kategorin är jag rädd, men det beror kanske lite på vilket band man ser också, Winnerbäck förra sommaren var den första arenaspelning jag varit på sen typ dackefejden, annars mest småskaliga klubbspelningar, cornelisrummet och sånt. Ska bli superkul att gå på Winnerbäck med dig!
Självklart gör jag kort till dig! Inte behöver du köpa, se det som ett litet tack för hjälpen med biljettbevakning och -bokning. Korten i bloggen är redan tingade, men jag kan göra nåt snarlikt, har mer av samma papper.
Kramar från Anna

2007-06-28 @ 13:06:59
URL: http://annafunderar.blogspot.com
Postat av: Kicki

Anna: Det är tillåtet att tillhöra vilken kategori som helst på konserter (bara man inte ser bister ut ;). Och i ärlighetens namn beror det lite på vilken konstert jag går på, huruvida jag hoppar och skuttarmenar jag *haha*. Så lustigt och kul att du skriver en kommentar just nu, för för ca 1 timme sedan satt jag på en lunchrestaurang på Mariatorget och då gick Lars Winnerbäck förbi!!!!! Jag blev alldeles till mig i trasorna och fick klämma min kompis hårt i armen. Hon sa till mig att jag skulle gå efter och säga något, men denna gång chockade jag mig själv med att INTE göra det. Han hann gå förbi en gång till innan vi hade ätit klart. Rött hennafärgat lite längre hår i ostyriga lockar och svarta kläder och svarta solbrillor. Klart cool. Gissa om jag ser fram emot november (fast bara till konserten då, gillar inte november). Och vad snällt om du gör kort till mig!!! Jag ska visst betala. Vi hörs. Kram

2007-06-28 @ 13:54:53
URL: http://litesomjag.blogg.se
Postat av: Liv

jag måste erkänna lite skamset att jag missat arctic monkeys. men nu blev jag nyfiken:P

2007-07-02 @ 14:51:25
URL: http://www.supergirl.webblogg.se
Postat av: Kicki

Liv: Det är flera än du som missat dem. Men var glad att du nu vet - och kom alltid ihåg var du hörde det ;)!

2007-07-02 @ 16:30:07
URL: http://litesomjag.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0