Saffransbullar...mums!

Saffransbullar...mums!

Just precis för ca 1 minut sedan tog jag ut sista plåten saffransbullar med mandelmassefyllning ur ugnen! Mina specialare. Jag har slutat baka "kusar" eller mer traditionella lussebullar av den enkla anledningen att jag tycker de blir torra. De som jag gör blir supersaftiga och bara smälter i munnen. Hör ni hur jag skryter? Men jag tycker jag kan göra det, för det är inte så att jag är världens husligaste bullmamma året runt precis... Jag bakar i stort sett 1-2 gånger om året (om man räknar bort de cholkadkladdkakor jag gör ofta) och det är främst runt jul. I morgon är det pepparkaksbak som gäller, med min älskade mammas recept på pepparkaksdeg (också det oslagbart). Varje gång jag bakar pepparkakorna så går mina tankar till mamma och hur många gånger hon och jag gjorde dem tillsammans. Saknar henne så!

Det tog ca 2 1/2 timme från det att jag startade göra degen tills jag nu är klar - och då är disken kvar... Inte undra på att man inte hinner baka så ofta. Och det är väl kanske bra för figuren också :-).

Nej nu är det dax att gå tillbaka till köket och göra pepparkaksdegen till i morgon - vilken bakhelg jag har!

Förresten - måste skriva en sista sak. Ikväll ska jag till min kompis A på klädbyte! En av årets roligaste happenings!!! Vi blir ca 10-15 tjejer som tar med oss alla de kläder vi inte använder längre, och så byter vi med varandra efter en strikt procedur. En av oss håller upp klädesplagg efter klädesplagg och så för man hojta till om man vill ha det. Är det flera som vill ha samma plagg så börjar förhandlingar och provningar av detta plagg (efter att vi fördelat alla andra plagg) och sedan får den som passar bäst i det "vinna". Det brukar gå ganska smidigt faktiskt. Än så länge har inga tänder rykt eller så :-).

Ha en bra lördagseftermiddag!

Kommentarer
Postat av: Liv

Inte illa! De ser underbart goda ut. Jag bakar också i stort sett bara kladdkakor och några enstaka sockerkakor så jag är mäkta imponerad av ditt bakande :)

2006-12-02 @ 19:11:20
URL: http://www.supergirl.webblogg.se
Postat av: Kicki

Ha ha, jag förstod att man skulle tro att det var mina bullar på bilden, men det var det faktiskt inte. Jag skulle kanske ha skrivit det... Men mina ser ungefär likadana ut. De smakade smaskens!!! Och idag har jag gjort pepparkakor, men det var mycket jobbigare. Degen blev inte så bra som den brukar bli *phu*.

2006-12-03 @ 19:25:22
URL: http://http://litesomjag.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0